Päev

Öö

Kirjuta

koge@uusmaa.ee

Helista

+372 52 60 363

Saame kokku

Lootsi 8, Tallinn 10151, Eesti

Palju enamat, kui lihtsalt kontoripind

Korruste plaanid

Meil on piisavalt ruumi kõigile unistustele…

Kogu üüritav pind

12.670 m2

Maksimaalne terve korruse üüritav pind

2.220 m2

Parkimiskohtade arv sõiduautodele

79

Parkimiskohtade arv mootor- ja jalgratastele

57

...kõik vajalik on käeviipe kaugusel

Lennujaam

15 min

Raudteejaam

5 min

Terminal D

1 min

Vanalinn

5 min

Lisainfo:
Portrait of Leena Kreitner
Leena Kreitner

Projekti müügijuht

T

+372 52 60 363

Leia meid:

Koht, millel on
Ajalugu > Olevik > Tulevik
Ajalugu
Kvartal, millel on huvitav ajalugu

Reidi kvartali hooned pärinevad 1870. aastatest. Kvartali hoogne hoonestamine algas kohe pärast Tallinna ühendamist Venemaa raudteevõrguga, mil haruraudteed rajati ka sadamani. Senistest mereäärsetest märgaladest võideti maad juurde pinnase täitmisega ning sinna kerkis lühikese aja jooksul hulgaliselt nii kivist kui puidust laohooneid. Oma laohooned rajasid piirkonda mitmed toona kõigile hästi tuntud nimed: kaubamaja J. Chr. Koch, Thomas Clayhills & Sons, Gahlnbäck, Mayer. Sellel kümnendil valmisid ka kõik kvartali massiivsete paekiviseintega ja kivikatusega aidahooned ning Kochi aitade nime all tuntakse piirkonda ka tänasel päeval. 

Kvartaliga külgneva Lootsi tänavaga samas suunas sadamasse kulgev tee kandis toona Strasse Neu Holland ehk Uus-Hollandi tänava nime, olles ilmselt inspireeritud maastikust, mis oma paljude kuivendus- ja transpordikanalitega meenutas Hollandi sadamalinnu.

II maailmasõjas sai hoonestus mõnevõrra kannatada, ent võrreldes ülejäänud sadama-ala totaalse purustamisega, säilisid Kochi aidad võrdlemisi terviklikult. Täna on tegu sadama-ala ainsa osaga, kus säilinud II maailmasõja eelne sadamamiljöö.

Taasiseseisvumise järel olid ajaloolised hooned kümmekond aastat üsna nukras seisus, räämas ja osaliselt lagunenud. Alles 2000. aastate alguses hooned rekonstrueeriti ja kohandati kaubandus- ja teeninduskeskuseks, millena nad toimivad tänaseni.

Reidi kvartali kinnistul paiknevatest hoonetest ühe fassaad kuulub kultuurimälestisena ka muinsuskaitse alla, ehkki väärtuslik pole mitte ainult hoone fassaad, vaid kogu Kochi aitade hoonete kompleks oma ainulaadses terviklikkuses, andes edasi omaaegse sadamapiirkonna miljööd.

Lisaks juba väljakaevatud koge vrakile, paikneb kvartali kinnistul veel üks arheoloogiamälestisena kaitse all olev laevavrakk, mis avastati 2009. aastal. Toonaste uuringute põhjal dateeriti vrakk 1210-1280 AD, mis teeb sellest ühe vanima seni leitud laevavraki.

Olevik
Leiti seniajani teadaolevalt suurim laevavrakk

Reidi kvartali ehitustööde käigus tuli kaevamistel välja laevavrakk, mille olemasolust senini ei teatud. Enne kaevetöid tehtud georadariuuring täit pilti ei andnud, aga kaevamistel avastati enam kui 24 meetri pikkune, 9 meetri laiune ja 4 meetri kõrgune laevavrakk. Tegemist on kogega ehk keskajal Lääne- ja Põhjamerel levinud ühemastilise laevaga. Ainus võimalus koge vanade peakivimüüride vahelt kätte saada oli see neljaks erinevaks tükiks lõigata ning üle hoonete välja tõsta.

Paksudest tammeplankudest ehitatud koge on üks suuremaid keskaegseid laevavrakke, mis Euroopas päevavalgele on tulnud ning suurim viimase sajandi leid maailmas. Koge on ehitatud 1360. aastate paiku, uppus kas 1375. või 1376. aastal ja leiti ligikaudu 1,5 meetri sügavuselt maapinnast. Väljakaevamised kestsid kolm kuud ja selle käigus tuli igapäevaselt välja arheoloogidele põnevaid avastusi pakkunud leide. Päevavalgele tuli ka mitu unikaalset leidu, nende hulgas näiteks vanim teadaolev nn gürokompass ja tõrv laevarottide jäänustega, mis viitab sellele, et laeva põhjaminek pidi toimuma väga äkitselt.

Reidi kvartali ehitustööde käigus leitud kogevrakk on suurem varem leitud ja juba Meremuuseumis eksponeeritud Maasilinna laeva ja Kadrioru koge vrakkidest ning on ühtlasi ka paremini säilinud. Lootsi koge vrakk keerab uue lehekülje merendusajaloos ja räägib eluolust seitse sajandit tagasi, olles lisaks museaalsele väärtusele asendamatuks ajalooliseks ajalooallikaks – näiteks keskaegse laevaehituse ning merekaubanduse osas.

Lootsi koge transporditi Eesti Meremuuseumi Lennusadamasse, kus see konserveeritakse ja seejärel eksponeeritakse muuseumi laevahallis.

Koge Maja

Reidi kvartali südameks on 4-korruseline ärihoone - Koge maja - mille esimesel korrusel on 1775 m2 ulatuses kaubanduspindu. Ülejäänud kolm korrust on büroopindade päralt - iga korruse netopind on 1400 m2. Kogu hoone suletud netopind on 7199 m2.

Koge maja maa-alusesse parklasse on ette nähtud 39 parkimiskohta autodele ja 23 parkimiskohta jalgratastele, lisaks on väliparklas ruumi 40 autole ja 34 jalgrattale. Jalgratturitele on olemas ka eraldi riietusruum koos duššide ja riidekappidega.

Reidi kvartal võlub eelkõige oma unikaalse ajaloolise ümbruskonnaga reisisadama vahetus läheduses, olles tänu asukohale linna tuiksoonel Reidi tee ning Ahtri ja Jõe tänavate kaudu ülihästi ligipääsetav – nii auto, ühistranspordi kui kergliikuritega. 

Talvel tagab A-energiaklassiga Koge majas energiasäästu kaugküte ning suvel uuenduslik kaugjahutus - ühtlasi vähendavad need oluliselt müra ja ümbruskonna õhusaastet. Suveperioodil annavad energiasäästu veel nutikalt modelleeritud päikesesirmid, vähendades oluliselt kuumaperioodil vajaminevat jahutusvõimsust.

2023. aasta kevadel valmib Tallinna kesklinna Reidi tee ja sadama vahelisel alal ligi 7000 m2 suurune kaasaegne ja esinduslik 4-korruseline A-energiaklassi ärihoone kaubandus-, teenindus- ja büroopindadega.

Tulevik
10 aasta arenguplaan

Reidi kvartali tulevik on põnev ja avatud arengutele: Tallinna Sadama poolt alustatud maailmakuulsalt arhitektuuribüroolt Zaha Hadid Architects tellitud Vanasadama arenguplaani elluviimise käigus kavandatakse ajalooliste hoonete kõrvale jalakäijate promenaadi.

ET